امروز : چهارشنبه 5 تیر 1398 «« ساعت : 15:05 »»
Arabic AR English EN Persian FA Turkish TR

شکستگی فکین

درمان شکستگی مندیبل (فک پایین)

فک پایین تنها استخوان متحرک جمجمه است. مندیبل حاوی دندانهای پایین، عروق خونی قابل توجه ، عضلات و اعصاب است. فک پایین در واقع دو استخوان متصل شده به هم در خط وسط (سمفیز) است. هر یک از این استخوان ها دارای دو دیواره اتخوانی ضخیم خارجی و داخلی و حفره حاوی استخوان اسفنجی (مدولاری) در بین آن دو هستند. عصب آلوئولار تحتانی همراه با شریان آلوئولار تحتانی از طریق سوراخ فک پایین وارد فک تحتانی می شود.

شکستگی مندیبل چیست؟

فک پایین در مفصل گیجگاهی فکی به جمجمه متصل است. عملکرد مناسب مندیبل تعیین کننده تماس های دندانی می باشد. شکستگی های فک پایین می تواند انواع مختلفی از اختلالات کوتاه مدت و بلند مدت از جمله درد مفصل، مال اکلوژن، ناتوانی در جویدن، اختلالات بزاقی، انسداد تنفسی در زمان خواب و درد مزمن شود.
شکستگی های فک پایین در سمفیز، بدنه، زاویه، راموس ویا مناطق کندیل رخ می دهند.
اغلب فک پایین است در بیش از یک محل شکسته می شود.
شکستگی های آلوئولار در بالای دندان ها در بخش آلوئولار فک بالا یا فک پایین رخ می دهد. در این حالت اغلب یک گروه از دندانها لق هستند و خون ممکن است در لثه دیده شود. این شکستگی ها تنها شامل ریج آلوئولار و بخش دندانی هستند.
شایع ترین محل آناتومیک برای شکستگی فک پایین بدنه آن از ناحیه سمفیز تا زاویه فک تحتانی است. محل شایع بعدی بین کندیل و زاویه است. تاخیر در درمان می تواند باعث عوارض عفونی در شکستگی های فک پایین شود.

علائم شکستگی مندیبل چیست؟

گرچه برخی علائم به طور اختصاصی مربوط به استخوان شکسته شده خاصی می باشند، ولی برخی از علائم به طور عمومی در شکستگی هر استخوانی دیده می شوند. علائم زیر ممکن است در آسیب های بافت نرم (با یا بدون شکستگی استخوانی) دیده شوند:
• کبودی
علائم فک شکسته:
• درد فکی
• حساسیت در لمس
• ناتوانی در قرار دادن صحیح دندان ها روی هم
• کبودی زیر زبان تقریبا همیشه نشان دهنده شکستگی فک است.
علائم دررفتگی مفصل گیجگاهی فکی :
• انحراف فکی
• عدم توانایی در بستن دهان
• دررفتگی مفصل فک می تواند با ضربه غیر نافذ، تشنج، و یا باز کردن بیش از حد دهان رخ دهد..

چگونه شکستگی فک پایین تشخیص داده می شود؟

شکستگی فک پایین:
اگر پزشک مشکوک به شکستگی فک باشد، ممکن است درخواست رادیوگرافی نماید.
دررفتگی مفصل گیجگاهی فکی:
• اگر دررفتگی ناشی از ضربه باشد، انجام رادیوگرافی برای رد کردن شکستگی فک لازم است.
• اگر بیمار دچار دررفتگی های مکرر و یا خود به خودی باشد نیازی به رادیوگرافی نیست..
درمان شکستگی فک پایین چیست؟

مراقبت از خود در خانه
مراقبت در منزل تنها محدود تا زمانی است که پزشک شخص مجروح را ببیند.
• استفاده از کمپرس یخ در منطقه برای کمک به کاهش درد و تورم
• اعمال فشار مستقیم در مناطق دارای خونریزی
درمان پزشکی
شکستگی فک پایین:
• استخوان شکسته که از طریق پوست و یا در داخل دهان قابل رویت باشد، شکستگی باز نامیده می شود ونیاز به بستری در بیمارستان و آنتی بیوتیک تزریقی دارد.
• اگر بیمار دارای شکستگی بسته فک باشد نیز ، نیاز به ویزیت توسط جراح دهان، فک و صورت برای درمان دارد.
دررفتگی مفصل گیجگاهی فکی:
دررفتگی فک معمولا در بخش اورژانس توسط بی حسی موضعی و همچنین داروی شل کننده عضلانی، جا انداخته می شود.

پیج اینستاگرام

ما را دنبال کنید...